Werkgeluk klinkt misschien als een vage term. Toch is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de factoren die invloed hebben werkgeluk. De Universiteit van Berkeley (Californië ) ontwikkelde het PERK-model. Dit model beschrijft vier pijlers van werkgeluk. Zo komt het ook aan zijn naam: PERK staat voor Purpose, Engagement, Resilience en Kindness. Voor het gemak vertalen we dit hier naar vier Nederlandse thema’s: Doel, Betrokkenheid, Veerkracht en Vriendelijkheid.
Wat wil jij bijdragen aan de wereld? Waar krijg je energie van? Ieder mens wil ‘iets’ bijdragen, aan hun eigen leven, aan het leven van anderen, aan de apotheek en/of aan de maatschappij. Wanneer jouw werkzaamheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt, word je er gelukkiger van. Je doet dan dingen waar je van houdt en waarin je gelooft.
Bijvoorbeeld: je vindt dat alle mensen in Nederland, recht hebben op een zo gezond en vitaal mogelijk leven. Door de adviezen die jij geeft en de gesprekken die jij voert met patiënten in jouw apotheek, draag jij bij aan die gezondheid. Daar ben je trots op.
Maar het kan ook kleiner. Bijvoorbeeld: Jij vindt het belangrijk dat iedereen kan blijven leren en zich blijft ontwikkelen. Dus heb jij gesprekken met collega’s, en organiseer je scholingen voor jouw team. Als je kwartjes ziet vallen tijdens de cursusavond, word je daar blij van. Ook over jezelf: want jouw werkzaamheden zijn belangrijk voor jouw team.
Je draagt in beide voorbeelden bij aan iets wat jij belangrijk vindt.
Betrokkenheid gaat over ‘lekker aan het werk zijn.’ Daarbij zijn drie elementen van belang. Allereerst is er plezier: bijvoorbeeld met je collega’s, of patiënten en zorgverleners die jouw inzet waarderen. Als de sfeer goed is, loopt de dag vaak meer ontspannen.
Het tweede element is autonomie: de ruimte om keuzes te maken. Bijvoorbeeld over jouw ontwikkeling of over de indeling van je dag. Natuurlijk moeten werkzaamheden gebeuren, maar welke mogelijkheid heb je om dit op jouw manier te doen?
De derde is dat je de ruimte hebt om in een ‘flow’ te komen: kunnen opgaan in je werk. Je herkent het waarschijnlijk wel: wanneer je kunt focussen op een bepaalde taak zonder dat je de balie in de gaten hoeft te houden of de telefoon hoeft op te nemen, vliegt de tijd. Af en toe afstand kunnen nemen van de hectiek in de apotheek, draagt bij aan werkgeluk.
Kun je omgaan met tegenvallers, zoals fouten in je werk of kritiek die je krijgt? Hoe beter je je kunt aanpassen aan onverwachte en negatieve gebeurtenissen, hoe steviger de basis voor werkgeluk is. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig kun je deze veerkracht trainen. Bijvoorbeeld door technieken uit mindfulness toe te passen. Deze zijn gericht op tijdig opladen (juist tijdens hele drukke momenten) en werken met focus. Dat zorgt ervoor dat je minder afdwaalt en piekert. Uit onderzoek blijkt dat juist dit afdwalen en piekeren ons vaak somber maakt.
De laatste van de vier factoren is: vriendelijkheid. Dit krijgt vorm in het respectvol met elkaar en elkaars spullen omgaan. Luisteren jullie naar elkaar en waarderen jullie elkaar? Lossen jullie meningsverschillen op een prettige manier op? Voel je je veilig en gewaardeerd in jouw team? Dan biedt de vriendelijke werksfeer een goede basis voor werkgeluk, en voor betere samenwerking. Je weet dat je op elkaar kunt bouwen en je vertrouwt op jouw collega’s én op jezelf.
Dit zijn de vier pijlers van werkgeluk:
Wat zou jij willen veranderen in jouw werkgeluk?
Op welke van deze factoren kun jij zelf invloed uitoefenen?
In de nieuwe SBA training ‘Van Werkdruk naar Werkgeluk’ ga je met jouw apotheekteam aan de slag met de factoren die van invloed zijn op jullie werkgeluk, en probeer je deze te versterken. Meer informatie vind je bij de SBA Academie: Van werkdruk naar werkgeluk (NIEUW) – SBA (sbaweb.nl)
Test jij als eerste de vernieuwde vacaturebank apotheekwerk.nl? Leer & ontwikkel jezelf met de cursus 'stage-en leerbegeleiding' of 'kwaliteitszorg in de apotheek'.
Testers gezocht voor de vacaturebank Apotheekwerk.nl. Beoordeel jij mee aan de Arbocatalogus? En een scherpe najaarsaanbieding voor leidinggevende/apothekers.
Een aantal weken geleden ontving je van ons een email waarin we je vertelde wat je kunt verwachten van jouw rol in het werkgeverspanel. Daarnaast lieten we je weten dat je samen met je mede-panelleden het onderwerp mag kiezen waarover jij als werkgever graag meer informatie en kennis wilt opdoen.
De SBA nieuwsbrief van oktober kondigt de campagne "Geneesmiddel Alarm" aan en bespreekt de vernieuwde SBA-website. Daarnaast worden de recente cao-wijzigingen uitgelicht, zoals salaris- en reiskostenverhogingen. Ook wordt aandacht besteed aan trainingen, zoals werkdruk naar werkgeluk, samenwerken in de apotheek, en gebruik van de SBA-planningstool Tamigo.
In de SBA nieuwsbrief van september worden de resultaten van het SBA-onderzoek besproken, inclusief thema’s als duurzame inzetbaarheid en arbeidsmobiliteit. Er is ook aandacht voor het belang van kwaliteitszorg in apotheken en de aanpak van agressie door patiënten. Verder worden trainingen van de SBA Academie en de verplichte RI&E-inventarisatie uitgelicht.
De SBA nieuwsbrief bespreekt salarisverhogingen per 1 juli, HR- en leiderschapstrainingen, het belang van werkgeluk, en de Tamigo planningstool. Er wordt ook ingezoomd op incompany trainingen en de rol van een externe vertrouwenspersoon. Tot slot wordt de zomerstop aangekondigd, waarbij er in september weer nieuwe updates komen.
De SBA nieuwsbrief van juni 2023 bespreekt de verhoging van salarisschalen per juli, tips over de SBA-planningstool Tamigo, en introduceert een nieuwe e-learning over transgenderzorg in de apotheek. Er is ook informatie over incompany trainingen, waaronder gespreksvoering met patiënten en HR-leiderschap. De SBA Academie biedt cursussen zoals "Kinderen en doseringen" en "Stage- en leerlingbegeleiding." Tot slot worden de uitkomsten van het SBA-onderzoek binnenkort gedeeld en is de zomerstop aangekondigd.
De SBA nieuwsbrief bespreekt het succesvolle onderzoek met ruim 3.000 deelnemers, de salarisverhoging voor apotheekmedewerkers, en tips voor het gebruik van de Tamigo-planningstool. Verder bevat het informatie over e-learning, zoals feedback geven en ontvangen, en de SBA Academie-cursussen over leefstijladvies, doseringen bij kinderen, en stagebegeleiding.
In deze nieuwsbrief vertellen we je meer over de uitkomsten van de raadpleging van FNV en CNV over het aanpassen van de cao Apotheken, het proces van onze Servicedesk, en nodigen we je uit om je alvast op te geven als respondent van een onderzoek dat we binnenkort gaan rondsturen. Ook bieden we sinds kort via SBA een vertrouwenspersoon aan, lees meer over deze en alle overige onderwerpen.