Wanneer een patiënt agressief of ongewenst gedrag vertoont in de apotheek, dan is duidelijk wie er fout is. Helaas is het niet altijd mogelijk om ongewenst gedrag te voorkomen. Dat terwijl de gevolgen voor medewerkers, groot kunnen zijn. Als werkgever heb je een morele én wettelijke verplichting om zowel het risico op, als de gevolgen van agressie zoveel mogelijk te beperken. We leggen je uit wat belangrijk is, en hoe je hierover in gesprek kunt gaan met jouw medewerkers.
De gevolgen van agressie en ongewenst gedrag kunnen groot zijn. Het kan leiden tot psychosomatische klachten, burn-out, verzuim (kort- en langdurig) en arbeidsongeschiktheid. Voor apotheken kan agressie en geweld ook tot een groter personeelsverloop, imagoschade of een lagere kwaliteit van consultvoering leiden door stress. Agressie en ongewenst gedrag door patiënten vergroot hiermee de werkdruk én het risico op ongewenst gedrag binnen het team, zoals pesten.
De Nederlandse Arbeidsinspectie beschrijft maatregelen die iedere werkgever wettelijk moet nemen, om het risico en de gevolgen van agressie en ongewenst gedrag van patiënten te beperken.
Wij beschrijven de punten in het SBA-document met een korte toelichting vanuit vier hoofdthema's. Bekijk deze hier
Test jij als eerste de vernieuwde vacaturebank apotheekwerk.nl? Leer & ontwikkel jezelf met de cursus 'stage-en leerbegeleiding' of 'kwaliteitszorg in de apotheek'.
Testers gezocht voor de vacaturebank Apotheekwerk.nl. Beoordeel jij mee aan de Arbocatalogus? En een scherpe najaarsaanbieding voor leidinggevende/apothekers.
De SBA nieuwsbrief van oktober kondigt de campagne "Geneesmiddel Alarm" aan en bespreekt de vernieuwde SBA-website. Daarnaast worden de recente cao-wijzigingen uitgelicht, zoals salaris- en reiskostenverhogingen. Ook wordt aandacht besteed aan trainingen, zoals werkdruk naar werkgeluk, samenwerken in de apotheek, en gebruik van de SBA-planningstool Tamigo.
In de SBA nieuwsbrief van september worden de resultaten van het SBA-onderzoek besproken, inclusief thema’s als duurzame inzetbaarheid en arbeidsmobiliteit. Er is ook aandacht voor het belang van kwaliteitszorg in apotheken en de aanpak van agressie door patiënten. Verder worden trainingen van de SBA Academie en de verplichte RI&E-inventarisatie uitgelicht.
De SBA nieuwsbrief bespreekt salarisverhogingen per 1 juli, HR- en leiderschapstrainingen, het belang van werkgeluk, en de Tamigo planningstool. Er wordt ook ingezoomd op incompany trainingen en de rol van een externe vertrouwenspersoon. Tot slot wordt de zomerstop aangekondigd, waarbij er in september weer nieuwe updates komen.
De SBA nieuwsbrief van juni 2023 bespreekt de verhoging van salarisschalen per juli, tips over de SBA-planningstool Tamigo, en introduceert een nieuwe e-learning over transgenderzorg in de apotheek. Er is ook informatie over incompany trainingen, waaronder gespreksvoering met patiënten en HR-leiderschap. De SBA Academie biedt cursussen zoals "Kinderen en doseringen" en "Stage- en leerlingbegeleiding." Tot slot worden de uitkomsten van het SBA-onderzoek binnenkort gedeeld en is de zomerstop aangekondigd.
De SBA nieuwsbrief bespreekt het succesvolle onderzoek met ruim 3.000 deelnemers, de salarisverhoging voor apotheekmedewerkers, en tips voor het gebruik van de Tamigo-planningstool. Verder bevat het informatie over e-learning, zoals feedback geven en ontvangen, en de SBA Academie-cursussen over leefstijladvies, doseringen bij kinderen, en stagebegeleiding.
In deze nieuwsbrief vertellen we je meer over de uitkomsten van de raadpleging van FNV en CNV over het aanpassen van de cao Apotheken, het proces van onze Servicedesk, en nodigen we je uit om je alvast op te geven als respondent van een onderzoek dat we binnenkort gaan rondsturen. Ook bieden we sinds kort via SBA een vertrouwenspersoon aan, lees meer over deze en alle overige onderwerpen.