De KNMP-richtlijn Consultvoering bevat aanbevelingen voor het apotheekteam voor het verlenen van een farmaceutisch consult, wanneer de patiënt zich met een zorgvraag tot de apotheek wendt.
Jozianne heeft met 32 jaar werkervaring bij Apotheek Flevowijk in Kampen al wel de nodige patiëntgesprekken op haar naam staan. Toch heeft ze veel profijt van een andere aanpak van dat gesprek. ‘Als team hebben we een cursus gevolgd over dit onderwerp. Het resultaat is verrassend. Het interessante van dit soort onderwerpen is dat je met mensen werkt en dus niet alles volgens het boekje moet doen. Het is een kwestie van aanvoelen of de patiënt open staat voor een gesprek. Maar als je alleen al een andere beginvraag stelt, wordt het hele gesprek anders.’ Door jouw open vragen wordt de patiënt uitgenodigd zich open te stellen. Dat zorgt ervoor dat je beter met elkaar in contact staat en er vertrouwen ontstaat. Hierdoor zal de patiënt geneigd zijn meer informatie te delen. Dit helpt bij het beter beantwoorden van de zorgvraag van de patiënt.
Alhoewel het werken volgens de richtlijn consultvoering een hele overgang kan lijken, stelt het KNMP op een laagdrempelige manier informatie beschikbaar voor het apotheekteam. Een voorbeeld hiervan is de samenvattingskaart, maar ook de helpdeskconsultvoering. Bij deze helpdesk zijn apothekers én apothekersassistenten welkom met alle vragen omtrent consultvoering. Daarnaast zijn sinds kort op de website van het KNMP (achter de inlog, vraag je apotheker!) nieuwe instructievideo’s online die laten zien hoe je een consult kunt voeren.
‘Je gaat van een monoloog naar een dialoog’
Jozianne merkt direct een verschil in de gesprekken die zij voert, ‘je gaat echt van een monoloog naar een dialoog. Je bent niet bezig met het herhalen van de bijsluiter, maar je kunt echt maatwerk leveren, passend bij de patiënt. In het begin is het even wennen, maar hoe vaker je het doet, hoe natuurlijker het aanvoelt. Je merkt dan ook dat het werkt en dat smaakt naar meer!’ Apotheek Flevowijk werkt voor een gemiddelde wijk, maar met relatief veel ouderen, die vaak een complexe zorgvraag hebben met chronisch medicatiegebruik. Voor deze doelgroep, maar eigenlijk iedere patiënt, kan het farmaceutisch consult heel erg bijdragen.
Welke tip Jozianne andere apothekersassistenten kan geven over het werken met de richtlijn Consultvoering? ‘Maak het niet te groot. Start met het stellen van een andere beginvraag. Denk niet meteen ik moet het voortaan ALTIJD zo doen, je merkt vanzelf of een patiënt ervoor open staat en dan wordt het voor jezelf ook makkelijker.’
Richtlijn Consultvoering
Helpdesk Consultvoering
SBA Cursus ‘Farmaceutisch Consult
Samenvattingskaart Consultvoering
Test jij als eerste de vernieuwde vacaturebank apotheekwerk.nl? Leer & ontwikkel jezelf met de cursus 'stage-en leerbegeleiding' of 'kwaliteitszorg in de apotheek'.
Testers gezocht voor de vacaturebank Apotheekwerk.nl. Beoordeel jij mee aan de Arbocatalogus? En een scherpe najaarsaanbieding voor leidinggevende/apothekers.
Een aantal weken geleden ontving je van ons een email waarin we je vertelde wat je kunt verwachten van jouw rol in het werkgeverspanel. Daarnaast lieten we je weten dat je samen met je mede-panelleden het onderwerp mag kiezen waarover jij als werkgever graag meer informatie en kennis wilt opdoen.
De SBA nieuwsbrief van oktober kondigt de campagne "Geneesmiddel Alarm" aan en bespreekt de vernieuwde SBA-website. Daarnaast worden de recente cao-wijzigingen uitgelicht, zoals salaris- en reiskostenverhogingen. Ook wordt aandacht besteed aan trainingen, zoals werkdruk naar werkgeluk, samenwerken in de apotheek, en gebruik van de SBA-planningstool Tamigo.
In de SBA nieuwsbrief van september worden de resultaten van het SBA-onderzoek besproken, inclusief thema’s als duurzame inzetbaarheid en arbeidsmobiliteit. Er is ook aandacht voor het belang van kwaliteitszorg in apotheken en de aanpak van agressie door patiënten. Verder worden trainingen van de SBA Academie en de verplichte RI&E-inventarisatie uitgelicht.
De SBA nieuwsbrief bespreekt salarisverhogingen per 1 juli, HR- en leiderschapstrainingen, het belang van werkgeluk, en de Tamigo planningstool. Er wordt ook ingezoomd op incompany trainingen en de rol van een externe vertrouwenspersoon. Tot slot wordt de zomerstop aangekondigd, waarbij er in september weer nieuwe updates komen.
De SBA nieuwsbrief van juni 2023 bespreekt de verhoging van salarisschalen per juli, tips over de SBA-planningstool Tamigo, en introduceert een nieuwe e-learning over transgenderzorg in de apotheek. Er is ook informatie over incompany trainingen, waaronder gespreksvoering met patiënten en HR-leiderschap. De SBA Academie biedt cursussen zoals "Kinderen en doseringen" en "Stage- en leerlingbegeleiding." Tot slot worden de uitkomsten van het SBA-onderzoek binnenkort gedeeld en is de zomerstop aangekondigd.
De SBA nieuwsbrief bespreekt het succesvolle onderzoek met ruim 3.000 deelnemers, de salarisverhoging voor apotheekmedewerkers, en tips voor het gebruik van de Tamigo-planningstool. Verder bevat het informatie over e-learning, zoals feedback geven en ontvangen, en de SBA Academie-cursussen over leefstijladvies, doseringen bij kinderen, en stagebegeleiding.
In deze nieuwsbrief vertellen we je meer over de uitkomsten van de raadpleging van FNV en CNV over het aanpassen van de cao Apotheken, het proces van onze Servicedesk, en nodigen we je uit om je alvast op te geven als respondent van een onderzoek dat we binnenkort gaan rondsturen. Ook bieden we sinds kort via SBA een vertrouwenspersoon aan, lees meer over deze en alle overige onderwerpen.