Het is in tijden van personeelskrapte belangrijker dan ooit om talent te behouden.
Ten eerste is personeelsverloop schrikbarend duur en vraagt het invullen van een vacature vaak maanden, waardoor er werk blijft liggen. Daarbij komt dat een gemiddeld wervingstraject na vertrek van een medewerker anderhalf tot twee keer het jaarsalaris van de medewerker kan kosten.
Er zijn echter nog veel meer redenen waarom behoud belangrijk is. Wanneer medewerkers voor je bedrijf behouden blijven, blijft de productiviteit van je organisatie consistent. Je behoud van kennis en vaardigheden blijven beschikbaar. Het moreel van medewerkers verbetert en de betrokkenheid van medewerkers neemt toe. En kandidaten zien dat. Als je goed in staat bent medewerkers vast te houden, zullen je teams stabiel, gepassioneerd en gekwalificeerd zijn. Wie wil er nou niet werken voor een bedrijf die dat aanbiedt?
Behoud is vaak het resultaat van veel verschillende factoren: een eerlijk salaris, een aantrekkelijke cultuur, ondersteunende leiders en mogelijkheden om te leren en te groeien, om er maar een paar te noemen. Maar zelfs door te beginnen om er hier een aantal van te verbeteren, kun je van je bedrijf ook een plek maken waar mensen zich geïnspireerd voelen om mee te doen en om trouw te blijven. Hieronder volgen 22 belangrijke stappen om je behoud te verbeteren.
Aan de slag:
- Luister naar feedback van medewerkers
Medewerkers willen meer dan ooit dat hun feedback wordt gerespecteerd en gehoord. Wanneer ze het gevoel hebben dat de bedrijfsleiding luistert, kan dit leiden tot een succesvolle bedrijfscultuur. En dat is een van de belangrijkste redenen waarom ze bij hun huidige werkgever willen blijven of hun heil ergens anders willen gaan zoeken. - Creëer een inclusieve werkomgeving,
waarin iedereen het gevoel heeft dat hij of zij erbij hoort.
Bijna de helft van medewerkers uit migrantenfamilies heeft al eens ontslag genomen vanwege een ervaring met discriminatie op het werk. Wanneer medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen, is de kans groter dat ze succesvol zijn op hun werk. - Bied flexibele werktijden aan
Als er één ding is dat werknemers herhaaldelijk hebben aangegeven tijdens covid, is dat ze inspraak willen hebben over waar en wanneer zij werken. Om je beste medewerkers te behouden, moet je daarom proberen zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden. Voor medewerkers die het gevoel hebben dat hun bedrijf voldoende flexibiliteit biedt, is het 2,6 keer waarschijnlijker dat ze aangeven tevreden te zijn met hun werk en 2,1 keer waarschijnlijker dat ze anderen aanbevelen om voor de apotheek te werken. - Betaal je medewerkers eerlijk
Een hoger salaris is niet altijd de belangrijkste reden waarom mensen op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar als je je medewerkers eerlijk betaalt, stimuleert dat ze wel om te blijven. Evalueer je salarissen om eventuele ongelijkheden op te sporen en te corrigeren, vooral voor medewerkers uit ondervertegenwoordigde groepen en voor vrouwen, inclusief moeders van jonge kinderen. - Ondersteun werkende ouders door kinderopvang te faciliteren
Kinderopvang is cruciaal om ouders aan het werk te houden. Je kunt werkende ouders ondersteunen door kinderopvang te faciliteren in de vorm van subsidies of door opvangmogelijkheden aan te bieden. - Wees bij de werving van personeel van tevoren realistisch over de baan
Het is belangrijk om kandidaten tijdens het wervingsproces te wijzen op de uitdagingen van de functie of de realiteit waarmee ze te maken kunnen krijgen als ze worden aangenomen. Op die manier voelt een kandidaat zich niet overvallen door verrassingen na indiensttreding. Als ze weten wat hen te wachten staat, zijn ze sneller succesvol. - Maak een goede eerste indruk met je introductieprogramma
De manier waarop je een nieuwe medewerker verwelkomt en ze hun plek in je apotheek laat vinden, heeft een enorme invloed op hoe hij/zij zich bij de organisatie voelt. Apotheken die het introductieproces goed aanpakken, hebben ook een beter behoud en een beter talentmerk. Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van een effectief introductieprogramma, kun je de 45-daagse checklist van LinkedIn voor virtuele introductiebekijken. - Koppel nieuwe medewerkers aan een mentor
Mentoren kunnen nieuwkomers het gevoel geven dat ze welkom zijn, begeleiding bieden en fungeren als klankbord. Uit een uitgebreide casestudy bleek dat het behoudpercentage aanzienlijk hoger was voor mentees (72%) en voor mentoren (69%) dan voor degenen die niet deelnamen aan het mentorprogramma (49%). - Houd gesprekken over het aanblijven van medewerkers
Als je wilt dat medewerkers bij je blijven, praat dan met ze over wat hierbij zou kunnen helpen, in een gesprek over aanblijven. Vraag ze hoe ze hun toekomst binnen je apotheek zien. Hoe kan hun werk worden verbeterd? Dit geeft je de kans om problemen in de kiem te smoren. Effectieve gesprekken over het aanblijven dragen bij aan een beter behoud, meer betrokkenheid en een betere bedrijfscultuur. - Stimuleer interne mobiliteit
Medewerkers die de mogelijkheid hebben om binnen een apotheek door te stromen naar een nieuwe functie, zijn eerder geneigd bij de apotheek te blijven. LinkedIn-gegevens tonen aan dat werknemers ongeveer 41% langer blijven bij apotheken met sterke interne mobiliteitsprogramma's dan werknemers van apotheken met een zwak intern mobiliteitsprogramma of helemaal geen programma. - Creëer mogelijkheden om aan vaardigheden te werken
Medewerkers willen hun vaardigheden op peil houden, zodat ze relevant blijven en hun carrière vooruit kunnen helpen. Apotheken die een hoge score hebben voor training van medewerkers, zien een verloop dat 53% lager ligt. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 94% van de werknemers zei dat ze langer bij een bedrijf zouden blijven als ze meer leermogelijkheden zouden hebben. - Maak gebruik van de vaardigheden die je medewerkers al hebben
Volgens het LinkedIn 2022 Workplace Learning Report is het 10 keer waarschijnlijker dat werknemers die het gevoel hebben dat hun vaardigheden niet goed worden ingezet, naar een nieuwe baan zullen zoeken. Werknemers hebben behoefte aan vertrouwen in wat ze te bieden hebben, en ze zijn ook bereid om een nieuwe training te doorlopen wanneer ze meer vaardigheden moeten toevoegen. - Zorg dat je medewerkers zich betrokken voelen.
Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze volledig betrokken zijn bij hun werk, zijn ze over het algemeen tevredener, genieten ze van hun werk en de organisatie, en geloven ze dat hun werkgevers hun bijdrage waarderen. Ze zijn ook vijf keer minder geneigd om hun baan op te zeggen dan medewerkers die zich niet betrokken voelen. - Zorg voor een gezonde balans tussen werk en privé.
Volgens een LinkedIn-enquête van 2021 is de balans tussen werk en privé tegenwoordig de hoogste prioriteit voor werkzoekenden, zelfs meer dan een uitstekende compensatie en arbeidsvoorwaarden. Wanneer werknemers gestrest en aan het eind van hun Latijn zijn, zijn ze vaak geneigd om naar een andere baan te zoeken. Zorg ervoor dat je een gezonde balans tussen werk en privé bevordert. - Plan periodieke gesprekken met medewerkers.
Het is niet langer voldoende voor managers om te zeggen dat ze een opendeurbeleid hebben. Leidinggevenden moeten regelmatig terugkerende gesprekken plannen om met medewerkers te praten over hun werklast en werktevredenheid. Medewerkers die hun ideeën, vragen en zorgen kunnen uiten aan hun manager, voelen zich eerder gewaardeerd bij de apotheek. - Vraag regelmatig om feedback.
Gebruik tools en enquêtes voor feedback van medewerkers om regelmatig poolshoogte te nemen binnen de apotheek. Nadat je feedback hebt ontvangen, kun je er vervolgens op reageren. Voor werknemers die zich gehoord voelen, is het 4,6 keer waarschijnlijker dat ze geïnspireerd en gemotiveerd zijn, wat betekent dat ze ook minder snel op zoek gaan naar een andere baan. - Bied een verloftermijn aan.
Er zijn bedrijven die hun medewerkers een verloftermijn aanbieden nadat ze een bepaald aantal jaren bij de organisatie hebben gewerkt. Dit is een grotendeels onbenutte manier om je merk en klantenbinding te versterken. - Blijf trouw aan je doel.
Meer dan ooit willen werknemers werken bij apotheken die overeenkomen met hun waarden en identiteit. Daarom is het belangrijk om op een authentieke manier te laten zien dat jouw organisatie meer te bieden heeft dan de primair zichtbare resultaten van het werk. Een effectieve manier om medewerkers te helpen de impact van hun werk te zien, is door ze te laten zien hoe dit invloed heeft op cliënten door middel van succesverhalen of casestudy's. - Breid je welzijnsprogramma's uit.
Volgens een Deloitte-rapport uit 2021 beschouwt 80% van de werknemers het welzijn als cruciaal voor het succes van hun organisatie. Om het welzijn te verbeteren, kun je overwegen stressmanagementprogramma's, online fitnesslessen (of vergoeding voor persoonlijke lessen), webinars over geldbeheer en gezondereceptenuitwisselingen aan te bieden. Wanneer mensen voor hun eigen gezondheid en welzijn kunnen zorgen, zijn ze waarschijnlijk gelukkiger in hun werk. - Communiceer met je medewerkers.
In een tijd van zoveel onzekerheid is het belangrijk om transparant te zijn richting je medewerkers over wat er intern gebeurt en wat de koers van de apotheek is. Wanneer je regelmatig communiceert tijdens tijden van verandering, helpt dit om de zorgen van medewerkers over hun werk te verminderen. - Breng verbindingen tussen medewerkers tot stand.
Begin met het creëren van verbindingen zodra iemand bij de apotheek komt werken, via gedeelde leerervaringen, formele en informele activiteiten om medewerkers te helpen elkaar te leren kennen en te begeleiden. Stimuleer medewerkers ook om samen te werken aan projecten. Voor mensen met een goede vriend of vriendin op het werk is het 7 keer waarschijnlijker om betrokken te zijn bij hun werk en ze zullen minder snel vertrekken. - Toon empathie.
Iedereen maakt wel eens lastige perioden mee, wat invloed heeft op het werk. Wanneer je probeert te begrijpen wat iemand doormaakt, voelt de werkplek gastvrijer aan. Medewerkers die zich gehoord, begrepen en gewaardeerd voelen, werken harder, nemen meer risico's en helpen anderen slagen. Dat heeft op zijn beurt een positief effect op het behoud.