Als apothekersassistent heb je bijna de hele dag door contact met patiënten die allemaal hun eigen vragen, recepten of problemen hebben. Niet alleen geef je informatie over het medicijngebruik, het is ook belangrijk dat je controleert of de patiënt het allemaal goed begrepen heeft. Je hebt een belangrijke signalerende taak in het bevorderen van therapietrouw. Jij ziet vaak als eerste als er iets niet goed gaat in het medicijngebruik. Goede voorlichting over en afstemming van medicatie is daarom erg belangrijk.
De leerdoelen:
- De structuur van een telefoongesprek
- Doel telefonisch contact: met welk doel bel je een patiënt of wordt je gebeld?
- Auditief waarnemen: herkennen van emoties en auditieve signalen;
- Afstemmen op een patiënt die je niet ziet maar wel hoort;
- Luisteren samenvatten en doorvragen;
- Reflecteren en empathie tonen
- Omgaan met weerstand en klachten
- Persoonlijke leerdoelen en ontwikkelpunten m.b.t. telefonische gesprekken voeren
Je gaat met de volgende onderwerpen aan de slag:
- een klantgericht telefonisch gesprek voeren
- adequaat inspelen op weerstand en emoties bij de patiënt en bij jezelf;
- adviezen en informatie op een heldere en klantgerichte wijze met de patiënt delen.
De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van 3,0 uur en een voorbereidende e-learning van 2 uur, en heeft een omvang van 6 contacturen.
Deze cursus kun je volgen als team in de vorm van een incompany cursus, op een moment en locatie wat jullie het beste past. Regelmatig verzorgen wij open inschrijvingscursussen. Je ziet deze verschijnen in de ‘agenda’ op onze website. De open inschrijvingscursussen van dit onderwerp gaan door bij een minimum van 5 deelnemers.