Klik hier voor het Coronadossier met relevante informatie voor jou én antwoorden op de meest gestelde vragen over corona en jouw werk.
Zit je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de SBA Servicedesk: servicedesk@sbaweb.nl.
Menu
Menu

Wie vraagt er aan mij hoe het met mij gaat?

Tegenwoordig als ik ’s ochtends wakker wordt, ben ik eigenlijk al moe.
Ik wil me dan weer omdraaien, verder slapen en nergens iets mee te maken hebben.
Ik snap het niet. Ik heb zoveel jaar met ontzettend veel plezier mijn werk in de apotheek gedaan.
Heerlijk die combinatie van werken met medicijnen en werken met en voor mensen. Daar kreeg ik altijd energie van.
Maar nu krijg ik er vooral spanning van. Ik vertrouw mezelf niet meer bij het klaarzetten van de medicijnen.
Ik ben heel bang dat ik een fout maak. Als ik de bel hoor dat er weer een klant binnenkomt, zit m’n adem al direct in m’n keel.
Eigenlijk ben ik steeds bang dat ik het allemaal niet goed doe.
Ik ben bang dat ik een burn-out heb of krijg, maar ik durf er niet over te praten. Ik weet niet wat mijn grenzen zijn, hoe kom ik daar achter?
Hoe weet ik dat ik een grens bereikt heb?

Dat je je grenzen niet weet en kent, is niet raar. Er zijn heel veel mensen die dat niet weten. De meeste mensen denken dat het normaal is wat de grootste groep mensen doet. Dus leggen ze de lat voor zichzelf ook zo hoog. Toch is ieder mens anders, iedere apothekersassistente is anders. Jij bent anders dan je collega. Van groot belang dus om voor jezelf helder te hebben waar jouw grenzen liggen. Stephen Covey zegt in zijn boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, dat als je hoe je naar jezelf kijkt vooral af laat hangen van wat de mensen om je heen van je vinden, dat je dan eigenlijk rondloopt in een kermistent vol lachspiegels. Rondlopen in een kermistent vol lachspiegels is voor een keertje leuk, maar in ieder geval niet op je werk.

Voor het maken van afspraken op je werk is open communicatie nodig. En daar blijkt het nogal eens aan te schorten. Uit Europees onderzoek van HR-dienstverlener ADP blijkt dat in Nederland ruim een kwart (28%) van de werknemers op het werk niet praat over mentale gezondheidsklachten. Bijna één op de vijf denkt dat de werkgever niet geïnteresseerd is in deze problematiek. Toont de werkgever wel belangstelling, dan denkt een derde dat de interesse slechts oppervlakkig is. 

Wat kan je vandaag doen?

  • Probeer terug te halen op welk moment jij je gewaardeerd voelde op je werk. Geef dit aan bij je collega’s of je leidinggevende, zodat zij weten wanneer jij er blij van wordt als je een compliment krijgt.
  • Zeg wat vaker ‘nee’. Als je collega aan jou vraagt of je een bepaalde taak zou willen doen, hoef je niet persé ‘ja’ te zeggen. Er zijn diverse redenen waarom je juist ‘nee’ zou zeggen. Bijvoorbeeld: je hebt er geen tijd voor. Of: andere dingen hebben meer prioriteit.
  • Neem elke dag even een momentje voor jezelf, met bijvoorbeeld een kop thee en neem de dag door. Als je dat elke dag even doet, en als dat je helpt: schrijf het ook op, dan zal je op een gegeven moment een rode draad ontdekken. Dat je nadenkt over momenten van spanning. De spanning zal waarschijnlijk steeds op ongeveer hetzelfde moment aanwezig zijn. Als je dat helder hebt, kan je vervolgens verder met de vraag: wat kan ik er aan doen? Heb ik iemand nodig die ik kan vragen om mij hierbij te helpen?
  • Spreek jezelf uit over hoe je je voelt; zorg dat je gehoord wordt, in ieder geval door je leidinggevende. Maak duidelijke afspraken met je leidinggevende en collega’s die jou helpen om je grenzen te bewaken.

 

Wat kan je morgen doen?

Het jaargesprek is een goed moment om met je werkgever over je mentale gezondheid te praten. Probeer onderstaande 4 punten te bespreken. En als het even kan: maak dit het hele jaar door onderwerp van gesprek, ook tijdens de koffie bijvoorbeeld, zodat het een wat meer ‘normaal’ onderwerp wordt.

Verwachtingenmanagement – Vraag aan je werkgever wat hij of zij van zijn medewerkers verwacht en wat zij kunnen verwachten. Geef duidelijk aan wat jij te zeggen hebt over het werk en de manier waarop het wordt gedaan.
Vraag om eerlijkheid in onzekere tijden – Vraag je werkgever of er grote veranderingen in de nabije toekomst zullen plaatsvinden, en of de aard van het werk gaat veranderen. Praat met elkaar over de kansen en de risico’s. Zo voorkom je dat jij als medewerker bij gebrek aan informatie alleen nog doemscenario’s voor je ziet.
Werk aan een veilige omgeving – Vooral in onzekere tijden kan je bang zijn om zaken als werkdruk aan de kaak te stellen. Zorg er toch samen met je werkgever voor dat psychische problemen geen taboe-onderwerp zijn.
Wees betrokken op elkaar – Vraag regelmatig hoe het met de ander gaat. Vertel bijvoorbeeld wat je het weekend hebt gedaan. Als het antwoord steeds vaker ‘niets’ is, weet je dat het wellicht goed is om even een gesprek in te plannen en door te praten.