Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Wat is een persoonlijk ontwikkelingsplan?

Als je goed in je vel zit, met plezier naar je werk gaat en met voldoening weer naar huis, denk je misschien niet gelijk aan het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). 
Een POP is een plan waarin je vastlegt hoe je bewust kunt werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling en jouw ambities in je werk.De POP kun je tijdens je jaargesprek bespreken.  

  • Wat heb jij nodig om de allerbeste apothekersassistente te worden?
  • Hoe kun je met nog meer kennis en zelfvertrouwen cliëntgesprekken voeren?
  • Hoe word je nog handiger met de computer en andere systemen?
  • Hoe kun je in de toekomst doorgroeien naar andere taken en werkzaamheden?

Een POP daagt je uit om de regie te nemen over jouw ontwikkeling.
In het persoonlijke ontwikkelingsplan stemmen jullie jouw ambities en die van je leidinggevende zoveel mogelijk op elkaar af.
Doe je dit bewust en zorgvuldig, dan haal je het beste uit jezelf én kan de apotheek waar je werkt zich goed ontwikkelen.
Je zorgt samen voor een win-win situatie.

Jij hebt de regie.
Je stelt het plan op met je leidinggevende, maar jij bent eigenaar van het plan.
Dat wil zeggen dat jij de leiding neemt en de regie hebt over jouw ontwikkeling in je werk.
Je leidinggevende ondersteunt dat met onder meer tijd, begeleiding en budget.

Het POP heeft 4 belangrijke onderdelen:

  1. De voorbereiding van het plan
  2. Het gesprek met je leidinggevende.
  3. Het opstellen van het plan.
  4. Het bewaken van de voortgang en de afspraken (voortgangsgesprek).

Met een POP kijk je naar de toekomst, en werk je:

  • doelgericht aan je loopbaan
  • het uitdagend maken van je werk, ook in de toekomst
  • het beter worden in (bepaalde taken van) je werk
  • aan het meer voldoening halen uit je werk.

Wat levert een POP op?

  • Je wordt steeds beter in je werk.
  • Je kunt je ontwikkelen en specialiseren zoals jij wilt
  • Je zorgt voor werkplezier, uitdaging en voldoening.
  • Je wordt sterker en zelfverzekerder in je werk en in cliëntgesprekken.