Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Veel zieke collega's

Bij ons in de apotheek is het echt steeds heel druk.
Waarschijnlijk blijft het de komende tijd ook nog wel zo.
En daarom melden assistentes zich te pas en te onpas ziek.
Voor sommigen is de maat gewoon echt vol en zij zitten dus opgebrand thuis.
Straks zit ik ook nog thuis met een burn-out. 

Helaas is het niet heel positief gesteld met de kans op burn-outs in onze samenleving. Dat je daar bang voor bent, is dus helemaal niet gek. Managementwetenschapper en leiderschapscoach Bas Kodden benoemt het belang van bevlogenheid als het over je werk gaat. Hij schrijft hierover het volgende:'Met die bevlogenheid is het karig gesteld in de BV Nederland. Er zijn verschillen per sector, maar gemiddeld is 88% van de werknemers niet volledig bevlogen. Daarbij is 77% niet gelukkig op het werk, en krijgt een op de zes werknemers te maken met burn-out-verschijnselen. (…) Een van de oorzaken daarbij is dat ze geen ruimte ervaren van hun leidinggevenden, omdat die alles en iedereen willen standaardiseren en in hokjes willen passen. Maar niemand is gelijk! Je moet rekening houden met ieders unieke talenten, ervaringen en achtergronden. Doe je dat niet, dan voelen medewerkers zich als pionnen ingezet en dendert hun bevlogenheid omlaag.’

Wat kan jij vandaag doen?

  • Zorg eerst goed voor jezelf en voor je eigen (mentale) gezondheid 
  • Zorg ervoor dat je voldoende dingen naast je werk doet, die je positieve energie geven. Hou je van sporten, ga dan regelmatig sporten. Hou je van koken, kook dan regelmatig nieuwe recepten. Zorg dat je genoeg dingen doet waar je blij van wordt. Tip: Vind een app die bij jou past om een goede gezondheid te bevorderen
  • Heb je last van FOMO? Stop ermee. FOMO betekent: Fear Of Missing Out: de angst om iets te missen. Door de smartphone hebben we steeds meer het idee gekregen dat we overal en altijd alles moeten weten. Maar dat gaan we echt niet volhouden met elkaar. Werkdruk is niet de enige oorzaak van veel burn-outs. Een druk sociaal leven naast een baan, kan er ook een grote bijdrage aan leveren. Kies momenten om niks te doen. Om lekker thuis op de bank te hangen. Om je te vervelen.

Wat kan jij morgen doen?

  • Stel met elkaar prioriteiten in het werk. Welke dingen moeten echt gebeuren. Welke dingen zijn fijn als ze gedaan worden, maar kunnen ook nog even uitgesteld worden?
  • Zorg ervoor dat mentale gezondheid onderdeel uitmaakt van het jaar- of functioneringsgesprek. Bespreek de werksfeer. Ervaart iemand een hoge werkdruk? Hoe komt dat? In dit artikel beschrijft psychiater Dirk de Wachter wat volgens hem de oorzaken van een burn-out zijn.