Klik hier voor het Coronadossier met relevante informatie voor jou én antwoorden op de meest gestelde vragen over corona en jouw werk.
Zit je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de SBA Servicedesk: servicedesk@sbaweb.nl.
Menu
Menu

Telefoongekte

Het is in de ochtend extra druk met patiënten die net van het spreekuur komen en hun recept komen ophalen. We staan dan ook met zoveel mogelijk collega’s te helpen aan de balie. Maar die telefoon blijft maar gaan en kost zoveel tijd en de rij aan de balie wordt steeds groter. Ik ervaar dit als veel stress. Hoe kan ik hier mee omgaan?

De Arbocatalogus Apotheken zegt over werkdruk: ‘Uit verschillende onderzoeken blijkt dan ook dat werkdruk in de apotheek een veelvoorkomend arbeidsrisico vormt.’ Het is dus helemaal niet raar als je veel stress ervaart in de apotheek. De Arbocatalogus geeft diverse oplossingsrichtingen.

Vandaag

Kunnen tijdelijke oplossingen jou helpen:

  • Het aanpassen van het takenpakket
  • Extra collegiale ondersteuning bieden
  • Meer pauzes inbouwen
  • Minder uren werken

Morgen

Een van de belangrijkste oorzaken van werkdruk is het indelen van je tijd. Hoe doe je dat op een goeie manier. Een manier waar zowel jij als je leidinggevende blij van wordt? Hieronder wat tips die je kunnen helpen:

  1. Stel (samen met je leidinggevende) prioriteiten
  2. Denk eens na over: Hoe voer je je werk uit? Kan het anders? Kan het op een manier de meer bij jou past, waardoor het je minder stress oplevert?
  3. Maak het bespreekbaar in bijvoorbeeld een werkoverleg
  4. In het geval van veel telefoon op 1 moment: Kies voor een keuzemenu, waarmee al direct een aantal vragen worden opgevangen
  5. Blijf de dingen benoemen die wel lekker en soepel verlopen
  6. Onderzoek in jullie apotheek wie welke kwaliteiten heeft. Dit inzicht helpt je om de juiste personen op de juiste plek in te zetten. Daarmee worden wellicht al een aantal stressvolle situaties opgelost.