Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Alweer een ander merk meegeven

Vandaag kwam een patiënt zijn herhaalrecept ophalen. Ik had de doosjes net uit het verzamelmandje gehaald of ik kreeg al een grote mond: "Dit waren niet zijn medicijnen”, zo gaf hij aan.  Ik vertelde hem dat deze ter vervanging van de voorgeschreven medicijnen waren. Ze zaten in een andere verpakking omdat ze van een andere leverancier waren. Hij trok het doosje al scheldend uit mijn handen en smijt deze over de balie en schreeuwt: “Het is jouw schuld als ik hierdoor nog zieker wordt".

 

HARDNEKKIG PROBLEEM

Volgens de KNMP (mei 2019) is het geneesmiddelentekort wereldwijd een probleem vanwege de toenemende prijsdruk op farmaceutische middelen. Om het probleem op landelijk niveau aan te pakken, is in Nederland de Werkgroep Geneesmiddelentekorten aangesteld. Deze valt onder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Op de website van de KNMP kun je de poster “Een vriendelijk verzoek: geen boosheid aan de balie” opvragen. Deze kun je in de apotheek ophangen.

Vandaag

Tip 1 Luister naar de patiënt
Een boze patiënt wil graag gehoord worden. Het is daarom ten eerste van belang om rustig te blijven en te luisteren. Vat het niet persoonlijk op, ga geen discussie aan maar bied een luisterend oor. Waarom is de patiënt boos? Wat wil deze zeggen? Stel relevante vragen om de situatie goed te begrijpen.

Tip 2 Toon begrip en leef mee
Nadat de patiënt zijn verhaal heeft gedaan, toon je begrip en respect. Herhaal het verhaal en vat het probleem samen. Op deze manier voelt de patiënt zich gehoord en begrepen. Ook is het belangrijk te tonen dat je meeleeft. Doe dit door dingen te zeggen als “ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend voor u is.” Door begripvol te zijn en mee te leven is de kans groot dat de patiënt kalmeert. Zodat jij uit kunt leggen waarom er voor andere medicijnen of een andere leverancier is gekozen.

Morgen
Neemt jouw apotheek deel aan de campagne die SBA is gestart tegen agressie door medicijntekorten. Hiermee kunnen apotheekteams laten zien dat zij het medicijntekort net zo vervelend vinden als de patiënten. Door o.a. posters op te hangen in de apotheek kunnen apotheekteams laten zien dat zij het medicijntekort net zo vervelend vinden als de patiënten. De posters roepen patiënten bovendien op de SBA Alert-app te downloaden en hun ervaringen rond het medicijntekort te delen. Ga hier naar het hele artikel.