Menu

Hoe vind je een geschikte BBL’er? Doe een assessment!

“Heel vreemd dat ik hier niets van af wist, ik wil echt ervoor pleiten dat meer apothekers dit gaan doen”. 
Wie zegt dit en waar gaat dit over? Het is Evelyn Schuil-Vlassak, openbaar apotheker in Alphen aan de Rijn. Samen met drie eigenaren beheert ze zeven apotheken: Samenwerkende apotheken Rijn en Gouwe. In deze apotheken is zij verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. “Sinds 2019 zijn we begonnen met een stevig BBL-beleid, daarvoor was dat er nog niet. Elk jaar nemen we BBL’ers aan.”

Wat motiveert haar om dat specifieke beleid te hanteren? “Het is voor de toekomstbestendigheid van een apotheek belangrijk dat je een team hebt waarin verschillende leeftijdscategorieën zijn vertegenwoordigd. Als je team bestaat uit veel 50-plussers, kom je over 10-15 jaar voor de uitdaging te staan een nog goed functionerend team te hebben in je apotheek”, zegt Evelyn. “Daarom is het verstandig om nu al te beginnen met het opbouwen van een jonger personeelsbestand.” Elk jaar neemt Evelyn minimaal één BBL’er aan.

Welke BBL-beleid hanteerde je altijd? “Voorheen plaatsten we een vacature waar vervolgens veel reacties op kwamen. Ik maakte een eerste schifting, dan bleven er tien over. Vervolgens hadden we gesprekken met veel kandidaten. Dat was altijd erg tijdrovend.”

Wat gaat er nu anders? “We hebben tijdelijk hulp van een farmaceutisch manager. Zij heeft de eerste schifting gemaakt. Na de eerste schifting, als er nog ongeveer vijf tot tien over zijn, komt Pauline Hoogerwerf van de SBA erbij. Zij voert assessments uit met de overgebleven kandidaten. Ze ziet doordat ze dit veel doet, veel potentiële BBL’ers. Ze kan goed inschatten in hoeverre iemand goed als BBL’er in een apotheek kan functioneren. Na deze gesprekken ontvang ik van Pauline een terugkoppeling. Zo’n assessment levert toch vaak verrassende uitkomsten. Zo hadden we een kandidaat, een man, waar wij in eerste instantie enthousiast over waren. Maar tijdens het assessment viel hij door de mand, hij raffelde bijvoorbeeld zaken veel te snel af. Na het assessment hadden we nog twee fantastische kandidaten over. Een van hen begint als logistiek medewerker, zo kan ze de procesgang apotheek eerst goed leren kennen. In mijn apotheek komen altijd de eerstejaars BBL’ers, daarna switchen ze door naar een van de andere apotheken om aan de balie ervaring op te doen.”

Waarom vind jij zo’n assessment zo belangrijk? “Het is een enorme professionaliseringsslag! Het scheelt niet alleen tijd, maar ik weet nu zeker dat we een goede kandidaat hebben én die in staat is het verkorte BBL-traject te volgen. Iemand kan wel iets willen, maar het ook daadwerkelijk gaan doen is wat anders. Het is erg prettig dat je geholpen wordt de juiste kandidaat te vinden in het oerwoud van aanmeldingen. Dus om ervoor te zorgen dat je geweldige BBL’ers in je apotheek krijgt, zou ik adviseren: doe vooral een assessment via de SBA!”

Interesse om de juiste kandidaat voor een BBL-plek te vinden? Neem dan contact op met onze servicedesk.