Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Herhaalreceptenstress

De hele dag door kan men bij onze apotheek een herhaalrecept ophalen en natuurlijk willen we onze patiënten goed kunnen helpen. Het kost alleen zoveel tijd om alles klaar te maken. Het administratieve gedeelte, de medicijnen verzamelen etc. Bovendien staat de patiënt ook lang te wachten.

In ons overleg hebben we het hier over gehad. Hoe kunnen we dit nu makkelijker bundelen? Inmiddels staat er een “herhaal bus” in de apotheek. Hier kan het herhaalrecept worden ingediend. Eén van ons neemt aan het einde van de middag de taak op zich om de recepten te verwerken. Alles staat nu op tijd voor de volgende dag klaar om opgehaald te worden.

 

Nog een praktijkvoorbeeld: Rust aan de balie 
Een ander voorbeeld van efficiënt werken – ook wel ‘lean werken’ genoemd – is de receptafhandeling aan de balie bij BENU Apotheek. ‘Apothekersassistenten handelen een recept zo veel mogelijk aan de balie af, in plaats van naar achteren te lopen’, zegt Amasja. ‘Daardoor is de apothekersassistent meer zichtbaar voor de patiënt. Receptafhandeling aan de balie bespaart tijd, geeft de assistent meer rust, terwijl de patiënt ervaart dat hij prima geholpen wordt. Ook zijn onze apotheken meer gaan samenwerken in clusters, om zo kennis en inzet te delen voor het uitvoeren van reviews.

Vandaag

Elke dag kun je werken aan verbetering, zodat je de patiënten van de apotheek nóg beter van dienst kunt zijn. Hieronder een paar tips die je vandaag al kunt gebruiken:

  • De goede dingen doen
    Bekijk je werk door de ogen van de patiënt. Is de patiënt bereid te wachten op wat je aan het doen bent? Zo ja, dan ben je goed bezig.
  • De goede dingen goed doen
    Kijk met een kritische blik naar je eigen werkzaamheden en vraag jezelf eens af: ‘als ik die patiënt aan de balie was, zou ik dan tevreden zijn met dit advies?’. Of: ‘als ik mijn collega was, zou ik dan mijn werk op deze manier aangeleverd willen krijgen?’ Is het antwoord nee, neem dan het initiatief voor een verbetering.
  • Een frisse blik
    Om te zorgen dat er regelmatig met andere ogen naar de werkprocessen gekeken wordt, zou je bijvoorbeeld kunnen rouleren van taken met collega’s. Of eens een collega met je laten meekijken.
  • Van proberen kun je leren
    Probeer constant kleine verbeterstappen te zetten. Je wordt namelijk goed in iets, dus ook in verbeteren, door het vaak te doen.
  • Van fouten kun je leren
    Fouten maak je niet expres. In plaats daarvan kun je fouten zien als een aanleiding voor verbetering.

Morgen

Volg jij met je team een teamtraining om beter te kunnen aansluiten op de behoefte van je patiënten door efficiënt en met zo weinig mogelijk verspillingen te werken. En wie wil dat nu niet? Een unieke praktijkgerichte ervaring voor apotheekteams die klantgerichter willen gaan werken. Kijk hier voor meer info.