Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Feedback geven, hoe doe je dat?

Een fijne feedbackcultuur, dat willen we allemaal wel. Maar hoe doe je dat dan? Wat zijn de verschillende opties? Is het nou feedback of feed forward en wat is eigenlijk het verschil?

Ben jij een apothekersassistente die altijd positief is en alles positief wil bekijken. Dan zal je het liever over feed forward hebben. Het woord feedback heeft een negatieve bijklank voor jou. Jij wilt graag dat aan het einde van het gesprekje met je collega jullie het gevoel hebben dat je er samen voor wilt gaan.

Ben jij een apothekersassistente die wel graag even benoemt wat je niet prettig vindt, zodat je collega-assistente wel weet hoe jij dingen ervaart. Dan heb jij waarschijnlijk geen moeite met het woord feedback. Je wilt proberen om wat er in de apotheek is voorgevallen, zo snel mogelijk in een gesprekje met je collega jouw gevoel in die situatie te benoemen. Aan het einde van het gesprek vind je het belangrijk dat je collega begrijpt wat haar gedrag met jou deed. Daarna is het voorval uit de weg aan gaan jullie allebei weer plezierig verder met je werk.

Ben jij een apothekersassistente die de sfeer altijd goed wil houden? Of je het nou hebt over feedback of feed forward, eigenlijk liever allebei niet. Laten we het leuk houden met elkaar. Dat is wat jij het fijnste vindt. Wat iedereen ook zegt over ‘feedback geven moet’ of ‘feed forward is beter dan feedback’, als jij er niet van houdt, dan is dat prima. Belangrijk is wel om in de gaten te houden of er toch niet iets blijft knagen vanbinnen. Als dat het geval is, kan je alsnog 1 van de voorgaande tips overwegen.

Elke apothekersassistente zit anders in elkaar.
Daarom is het zo mooi om een team te vormen, waarin je elkaar aanvult.
Zoek met elkaar naar een feedbackcultuur waar iedereen zich in kan vinden.
Check ook zo nu en dan even bij elkaar of je nog op de goede weg bent met z’n allen.
Bouw aan je team en raak elkaar niet kwijt.

Voor het geven van feedback zijn een aantal 'regels' opgesteld.
Als je deze in de gaten houdt, is de kans groot, dat het jou en je collega('s) iets goeds oplevert.
De 4 regels zijn als volgt:

  • Beschrijf eerst het gedrag dat je observeert
  • Vervolgens beschrijf je het gevolg dat dit gedrag heeft
  • Het gevoel dat het bij je oproept kan je daarna beschrijven
  • Als laatste beschrijf je het gewenste gedrag van de ander.

De ontvanger

Voor degene die de feedback ontvangt, zijn ook 2 regels opgesteld.

  • Wees niet bang voor de kritiek
  • Neem de juiste houding aan

Dit worden de basisregels genoemd die door beide partijen gebruikt kunnen worden.
Op naar een goede feedbackcultuur bij jullie in de apotheek!