Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Denkfouten...

Weet je wat ik zo raar vind? Altijd als ik verwacht dat iets op een bepaalde manier gaat, dan gaat dat vaak ook zo. Als ik in de apotheek aan het werk ben achter de balie dan zie ik een klant en dan weet je al dat het een lastig gesprek gaat worden en ja hoor….negen van de tien keer komt dat ook uit. Ben ik helderziend of…..?!

Als je bepaalde verwachtingen hebt over bijvoorbeeld je functioneren of je eigen prestaties dan vertonen we onbewust gedrag dat aansluit bij die verwachting. Hierdoor wordt de kans groter dat deze verwachting zal uitkomen en dus zal worden bevestigd. Op het moment dat je verwachting inderdaad uitkomt, kun je met recht zeggen: zie je wel!

Een voorbeeld: je moet aan de balie staan. Je vindt dat niet leuk omdat je het soms lastig vindt om contact te maken met klanten. Je bent ervan overtuigd dat je hier niet goed in bent. Gedachten die zich steeds aan je opdringen zijn: ik ben niet spontaan... En: klanten worden liever geholpen door andere collega’s.

Op het moment dat je dan aan de balie staat en er komt een klant op je af lopen, dringen allerlei gedachtes zich op: O jee. Ik weet vast niet wat ik moet zeggen. Door deze gedachtes ga je zo aan jezelf twijfelen en word je onzeker. Je praat zacht, maakt nauwelijks oogcontact en bent wat afstandelijk. Als je de klant aankijkt, zie je een norse uitdrukking. Zie je wel, deze man was liever ook door een andere collega geholpen.

Dit soort negatieve gedachten zijn erg hardnekkig: “ Ik ben nu eenmaal iemand die niet zo makkelijk contact maakt”. Veel mensen gaan ten onrechte uit van veel te negatieve gedachten en verwachtingen. En omdat ze de neiging hebben om zichzelf waar te maken, worden ze helaas ook vaak bevestigd. "Zie je wel....!"Wanneer iemand last heeft van negatieve gedachten en verwachtingen over zijn eigen mogelijkheden, dan wordt falen juist toegeschreven aan de eigen kwaliteiten, of, beter gezegd, het gebrek daaraan ("zie je wel...."). En als het tegen alle verwachtingen in toch goed uitpakt, is er juist de neiging om te concluderen dat de omstandigheden meezaten.

Vandaag…

‘Mijn collega’s vinden mij vast saai.’ ‘Ik doe niets goed in mijn werk.’ Het zijn typische denkfouten: gedachten die je een slecht gevoel bezorgen, terwijl ze niet op feiten gebaseerd zijn. Om negatieve gedachten voor te zijn, is het belangrijk om je denkfouten te leren herkennen. Zodat je niet meegaat in die negatieve denkspiraal. Kijk hier voor de meest voorkomende denkfouten.

Opdracht:
Schrijf de gedachten op die je regelmatig hebt. Zet erbij om welk type denkfout het gaat.

Een voorbeeld:
Gedachte: Ik word vast ontslagen. Denkfout: Toekomst voorspellen

Je zult een rode draad ontdekken in je denkfouten. Er zullen er een paar zijn die veel bij je voorkomen. Door deze opdracht word jij je bewust van je denkfouten.

Morgen…
Als je je bewust bent van je negatieve (niet reële) gedachten kun je “bewijzen” gaan zoeken voor deze gedachten. Kloppen deze gedachten wel? Voor zover ze niet of in elk geval niet helemaal blijken te kloppen kun je deze gedachten vervangen door reëlere en positievere gedachten en verwachtingen.

Zet erbij om welk type denkfout het gaat en welke redelijke gedachte je ertegenover zou kunnen zetten.
Gedachte: Mijn collega’s mogen mij niet. Denkfout: Gedachtelezen. Redelijke gedachte: Ik weet niet wat ze denken. Als ik het wil weten, kan ik dat vragen.

Als het je lukt om redelijke gedachten te hebben dan heeft dat direct effect op hoe je je voelt. Je gedachten bepalen immers je gevoel. Je gevoel bepaalt weer je gedrag. Alles begint dus met je gedachten. Als je je anders voelt en gedraagt zal dat ook invloed hebben om je omgeving die weer op jou reageert.