Klik hier voor het Coronadossier met relevante informatie voor jou én antwoorden op de meest gestelde vragen over corona en jouw werk.
Zit je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de SBA Servicedesk: servicedesk@sbaweb.nl.
Menu
Menu

Collega’s in standje weerstand

Onlangs opperde ik in ons werkoverleg een idee. Namelijk dat we in de apotheek een apparaat kunnen neerzetten waar wachtende cliënten een nummertje moeten trekken zodat men weet wanneer men aan de beurt is. Dit lijkt me een goed plan omdat het soms best druk is in de apotheek en het geeft duidelijkheid. Toen ik het in de groep gooide trokken een aantal collega’s fel van leer. Het idee werd volledig afgebrand. De reden die ze hiervoor aanhaalde was dat dat raar zou zijn: ze komen toch niet bij de slager? Ik probeerde rustig te blijven maar merkte dat ik zelf flink in de aanval ging.

 

Wat als je tegen weerstand aanloopt bij collega’s? Hoe kun je daarmee omgaan? Wat moet je wel en wat kun je beter niet doen. Hieronder een aantal tips om hiermee om te gaan.

Vandaag?

  • Toon oprechte interesse in andermans mening. Vraag hoe iemand over een onderwerp denkt, luister goed en vraag door. Hierdoor weet je wat er speelt en kun je daar beter op reageren. Je kunt bovendien van andermans mening leren en de samenwerking tussen jou en je collega’s verbeteren. Onderzoek dus wat er werkelijk speelt, vanuit een houding van acceptatie en rust.
  • Richt je op de achterliggende emotie. Het is handig om te weten dat als je collega onredelijk klinkt, er altijd een emotie onder zit die je collega wil laten horen.
    Je kunt de volgende vraag stellen: "Ik hoor wat je zegt, maar waar komt de lading vandaan?" Hierdoor verschuift het accent van de inhoud van het gesprek naar het gevoel erachter, de echte frustratie komt op tafel.
  • Niet pushen, maar écht zien en horen. Als je weerstand merkt, is de instinctieve neiging om nog harder te pushen. Stop daarmee, want het zorgt er niet voor dat de ander beter naar je gaat luisteren. Nieuwsgierigheid tonen wel! Juist als je de behoefte voelt om te gaan argumenteren, helpt het om de ander eerst te horen.
  • Kies liever voor de relatie dan voor je gelijk. Maar zelfs al heb je gelijk, wat doe je als die ander het je niet geeft? Je kunt er op dat moment hooguit voor kiezen om elkaar te begrijpen. Het accent verschuift op deze manier naar de kwaliteit van de relatie.

Morgen?
Ga in gesprek en stel alleen maar vragen als: Waar maak je je zorgen om? Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Ga op zoek naar dieperliggende overtuigingen over de beweegredenen van hun standpunt. Achterhaal de emoties bij de ander. Op deze manier zorg je er ook voor dat mensen zichzelf beter gaan begrijpen. Je gaat het gesprek aan op het niveau van overtuigingen en niet op het niveau van standpunten. Wanneer je blijft hangen in het over en weer communiceren van standpunten wil iedereen namelijk gelijk krijgen en kom je niet verder. Weerstand is een gevoel en dat vraagt veel meer om communicatie op gevoels-/relatieniveau. Vaak weet iemand zelf ook niet precies wat er bij hem of haar een rol speelt en moet hij of zij nadenken om dit te kunnen verwoorden. Geef iemand de tijd en stimuleer dit zelfonderzoek door het stellen van goede vragen.

Stem je communicatiestijl af op de ander. Mensen zijn verschillend en het is verstandig om je communicatiestijl op de ander af te stemmen. Als je inzicht hebt in de verschillende communicatiestijlen dan kan je elkaar beter begrijpen. Je kunt je dan bewust afstemmen op de ander en daarmee zal de communicatie beter verlopen. Klik hier voor een test om inzicht te krijgen in je eigen communicatiestijl.