Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Dementerende patiënt aan de balie

Aan de balie staat een verwarde mevrouw. Als ik aan haar vraag waar ik haar mee kan helpen reageert ze erg boos. “Helpen, ik wil helemaal geen hulp”, zegt ze schreeuwend. Ik denk, hé wat is dit nou, zo uit het niets. Ik probeer haar te kalmeren en vraag haar nogmaals waar ik haar mee kan helpen. Ze smijt haar tas door de apotheek en schreeuwt dat ik moet ophoepelen. In de pauze raken we er met de collega's niet over uitgepraat.

Zomaar opeens heel onrustig of boos worden, terwijl er niks aan de hand is. Hoe kan dat nou? Bij dementie kan er zomaar een ‘alarmknop’ worden aangezet, waardoor mensen met dementie angstig, boos, onwillend of onrustig reageren. Ook jij als Apothekersassistent kan te maken krijgen met dementerende patiënten en agressie.

Er zijn in Nederland ruim 270.000 mensen met dementie. Ken jij ook patiënten in jouw apotheek die dement zijn, of van wie je het vermoedt?

Vandaag

  • Ga serieus in op de frustratie en boosheid die de dementerende ervaart. Toon begrip en laat weten dat je snapt dat hij het erg moeilijk heeft.
  • Stel de dementerende gerust wanneer hij bang is.
  • Blijf zelf rustig wanneer de dementerende agressief is. Maak geen onverwachte bewegingen, doe alles langzaam en praat kalm.

Morgen

Alle apotheekmedewerkers die direct contact hebben met patiënten, kunnen met verbale of fysieke vormen van agressie en geweld te maken krijgen. Agressie en geweld kunnen leiden tot werkstress. Het is daarom verstandig om te weten hoe je dit gedrag kunt voorkomen. Bespreek dit in jullie werkoverleg, deel ervaringen. Wat is het beleid hierop en hoe ga je hiermee om? De SBA ARBOcatalogus apotheken kan je hier verder mee helpen.