Wil je mijn blogs lezen? Klik op mij!
Menu
Menu

Blue Monday

Het begin van de werkweek, buiten is het koud, het is vroeg donker. De feestdagen zijn voorbij, je bent aangekomen, je goede voornemens zijn mislukt en je geld is op....

Veel mensen hebben last van somberheid in de maanden januari en februari. Blue Monday is de meest deprimerende dag van het jaar, aldus wikipedia. De dag waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.

In onderstaand filmpje geven wij je verschillende soorten tips hoe je Blue Monday door kunt komen.

 

Tien tips hoe om te gaan met Blue Monday:

1. Blijf werken aan je goede voornemens
Dat je je goede voornemens nog niet heb gehaald is niet erg. Het is geen reden om in een dip te raken! Wees positief voor jezelf. Leer van je missers en pak de draad weer op. Blijft het lastig? Probeer dan eens opnieuw naar je doelen te kijken, wellicht wil je juist teveel. Ga op zoek naar iemand die jouw kan helpen en stimuleren. 

2. Let op je eetpatroon
Neem een goed en gezond ontbijt. Dat helpt tegen concentratieproblemen en stemmingswisselingen. Sla ook zeker niet je lunch over. Kies lekkere en gezonde voedingsmiddelen en maak na het eten een wandeling in de buitenlucht. 

3. Lachen is het beste medicijn!
Lachen geeft een fijn gevoel en zorgt voor een positief effect op je stemming, zelfs op Blue Monday! Kijk op internet naar grappige filmpjes, lees een komisch boek of luister naar cabaret.

4. Ga sporten
In een depressieve bui maakt je lichaam stresshormonen aan, maar door slechts een half uurtje te sporten of te bewegen, kun je je eigen stemming al opvrolijken. Door bijvoorbeeld te hardlopen of te fietsen komen er geluksstofjes vrij in je lichaam die de stresshormonen afbreken. 

5. Maak een lijstje
Op het moment dat jij je somber voelt, pak dan pen en papier en maak een lijstje met datgeen waar je dankbaar voor bent of dingen die je gelukkig maken. Dankbaar zijn stemt je positief. Sta erbij stil en ontdek hoe mooi die momenten zijn.

Er is zelfs een liedje gemaakt over Blue Monday:

6. Liefde geven
Liefde geven en krijgen doet je goed. Knuffel daarom je dierbaren en/of huisdieren eens extra! Ervaar het knuffelhormoon oxytocine. Dat stofje geeft je een fijn gevoel waardoor je een dip zo vergeten bent. Uiteraard is samen met vrienden of familie zijn vaak ook een goed medicijn tegen somberheid.

7. Denk niet alleen aan jezelf
Natuurlijk kun je deze dag ook gewoon negeren als zijnde bijgeloof of vind je het juist een onzinnige dag. Vergeet alleen niet dat misschien vrienden of familie deze dag anders ervaren. Wees aardig voor ze en geef ze steun mocht dat nodig zijn.

8. Geef een compliment. Geef vandaag extra veel complimentjes aan anderen en je zal zien dat je ze ook terug krijgt. Een complimentje krijgen doet het vaak goed voor je humeur. Jij blij en je collega blij: een win-win situatie!

9. Spreek af met een vriend of vriendin. Ook al is het een maandag. Je hoeft niet alleen maar leuke dingen te doen in het weekend, je kan ook op maandagavond naar de film. Of gewoon gezellig thuis afspreken. Dat is ook nog eens goedkoop!

10. Realiseer je dat het gewoon een normale dag is. Laat je dus niet te veel meenemen door de Blue Monday-hype. Het is een gewone dag, die vanzelf voorbij gaat.

Voor je het weet is het alweer dinsdag!