Klik hier voor het Coronadossier met relevante informatie voor jou én antwoorden op de meest gestelde vragen over corona en jouw werk.
Zit je vraag er niet bij? Neem dan contact op met de SBA Servicedesk: servicedesk@sbaweb.nl.
Menu
Menu

Alles benoemen of zwijgen

Je hebt vandaag lekker gewerkt aan de balie.
Toch zit het je niet lekker, dat je collega de medicijnen van de klant vergeten was klaar te maken, waardoor jouw klant heel lang moest wachten.
Je weet niet zo goed of je er iets van zult zeggen, als je haar morgen weer ziet. 

Mensen zitten verschillend in elkaar. Dat weten we allemaal. Hoe ga je daar dan mee om in de apotheek?

Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen in deze situatie.

  1. Soms is een nachtje ergens over slapen de beste oplossing.
    Als je wakker wordt, kan de wereld er weer heel anders uitzien.
    Die ene keer dat je collega iets vergeet, hoef je er niet gelijk een heel probleem van te maken.
    Je besluit het te laten voor wat het is, en vandaag weer met plezier samen te werken.
  2. Wellicht is er in jouw apotheek nog niet echt een goeie sfeer om elkaar aan te spreken op onprettig gedrag.  
    Om die sfeer te creëren kan je ervoor kiezen om te beginnen met je collega een compliment te geven als je vindt dat ze iets heel goed aanpakt.
    Als een andere collega oog heeft voor iets wat jij lastig vindt, bedank je haar voor haar fijne hulp.
    Een sfeer waarin je elkaar complimenten geeft, is een vruchtbare bodem om je collega ook even aan te spreken als je iets als onprettig ervaart.
    Dan hoef je het niet groter te maken dan het is.
    En jij hoeft er niet mee te blijven zitten.
  3. Probeer voor jezelf helder te hebben wat het voor jou betekent om collega’s te zijn.
    Een collega is een collega, je hebt een werkrelatie.
    Je mag aan deze relatie andere eisen stellen, dan aan de relatie met je partner.
    Je komt in de apotheek om te werken, om er met elkaar voor te zorgen dat cliënten tevreden zijn met hoe jij hun medicijnen verzorgt en hoe jij hen adviseert.
    Dat is een andere relatie dan wanneer je met elkaar 7 dagen in de week in een huis woont, die ook als je thuis moet voelen.
    Door dit onderscheid te maken, kan je soms makkelijker bepaald gedrag van een collega relativeren.
    Niet alles is even belangrijk om te benoemen
  4. Je hoeft niet alles waar je je aan ergert, te benoemen.
    Soms kan je het ook gewoon bij jezelf houden en je eigen gedachten ombuigen.
    Blijft het zeuren vanbinnen, dan is het goed om het gedrag van je collega te benoemen.